Zapisy na rok 2024/25 zakończyły się.
Spotkanie formacyjne przed wakacjami odbyło się w niedzielę 9 czerwca, godz. 19:00.
Najbliższe spotkania:
- niedziela 15 września, po Mszy św. o 18:00 - spotkanie informacyjne dla Rodziców i kandydatów
- niedziela 29 września, godz 18:00 - Msza św. z błogosławieństwem Kandydatów przez Rodziców na czas formacji
- od 30 wrzesnia - rozpoczęcie spotkań formacyjnych w małych grupach
***
Od maja 2024 roku młodzież klas VIII SP uczestniczy w coniedzielnej Eucharystii i comiesięcznych spotkaniach formacyjnych, a od września rozpoczyna katechezy w grupach odbywające się co tydzień. Termin przyjęcia sakramentu ustala Wydział Duszpasterski Kurii Metropolitalnej Gdańskiej i podawany jest zazwyczaj na początku nowego roku kalendarzowego. Przygotowanie do sakramentu prowadzi ks. Mateusz Konkol z pomocą młodzieży i studentów ze wspólnoty młodzieżowej "Pharos".
- bieżące sprawy ogłaszane są w grupie na facebook’u i na ZAMKNIĘTEJ STRONIE INTERNETOWEJ (hasło zostanie udostępnione na spotkaniu informacyjnym we wrześniu)
- wyjazdy (dla chętnych): Wieczory Modlitwy Młodych, Lednica
- kontakt z duszpasterzem odpowiedzialnym za przygotowania: ks. Mateusz Konkol (najlepiej osobiście - po Mszach świętych w zakrystii); e-mail: m.konkol@diecezjagdansk.pl
- kandydaci będą zobowiązani do posiadania indeksu, w którym będzie rejestrowany udział w poszczególnych wydarzeniach (koszt 10 zł); przed bierzmowaniem przewidziana jest także składka na sprawy związane z organizacją uroczystości (ok. 150 zł).
Znam twoje czyny, że ani zimny, ani gorący nie jesteś. Obyś był zimny albo gorący! A tak, skoro jesteś letni i ani gorący, ani zimny, chcę cię wyrzucić z mych ust. Ty bowiem mówisz: "Jestem bogaty", i "wzbogaciłem się", i niczego mi nie potrzeba", a nie wiesz, że to ty jesteś nieszczęsny i godzien litości, i biedny i ślepy, i nagi. Radzę ci kupić u mnie złota w ogniu oczyszczonego, abyś się wzbogacił, i białe szaty, abyś się oblókł, a nie ujawniła się haniebna twa nagość, i balsamu do namaszczenia twych oczu, byś widział. Ja wszystkich, których kocham, karcę i ćwiczę. Bądź więc gorliwy i nawróć się!
(Ap 3, 15-19)
Trochę Katechizmu
Bierzmowanie
KKK 1285 Sakrament bierzmowania wraz z chrztem i Eucharystią należy do "sakramentów wtajemniczenia chrześcijańskiego", którego jedność powinna być zachowywana. Należy zatem wyjaśniać wiernym, że przyjęcie tego sakramentu jest konieczne jako dopełnienie łaski chrztu (Por. Obrzędy bierzmowania, Praenotanda, 1). Istotnie, "przez sakrament bierzmowania (ochrzczeni) jeszcze ściślej wiążą się z Kościołem, otrzymują szczególną moc Ducha Świętego i w ten sposób jeszcze mocniej zobowiązani są, jako prawdziwi świadkowie Chrystusa, do szerzenia wiary słowem i uczynkiem oraz do bronienia jej" (Sobór Watykański II, konst. Lumen gentium, 11; por. Obrzędy bierzmowania, Praenotanda, 2).
Bierzmowanie w ekonomii zbawienia
KKK 1286 W Starym Testamencie prorocy zapowiadali, że Duch Pana spocznie na 702-716 oczekiwanym Mesjaszu (Por. Iz 11, 2. ze względu na Jego zbawcze posłanie (Por. Łk 4, 16-22; Iz 61, 1). Zstąpienie Ducha Świętego na Jezusa, kiedy Jan udzielał Mu chrztu, było znakiem, że jest On tym, który miał przyjść, że jest Mesjaszem, Synem Bożym (Por. Mt 3, 13-17; J 1, 33-34). Jezus poczęty za sprawą Ducha Świętego urzeczywistnia całe swoje życie i całe swoje posłanie w pełnej jedności z Duchem Świętym, którego Ojciec daje Mu "z niezmierzonej obfitości" (J 3, 34).
KKK 1287 Ta pełnia Ducha nie miała pozostać jedynie udziałem Mesjasza, ale 739 miała być udzielona całemu ludowi mesjańskiemu (Por. Ez 36, 25-27; Jl 3, 1-2). Chrystus wielokrotnie obiecywał wylanie Ducha (Por. Łk 12, 12; J 3, 5-8; 7, 37-39; 16, 7-15; Dz 1, 8). Spełnił najpierw tę swoją obietnicę w dniu Paschy (Por. J 20, 22), a następnie w sposób bardziej zdumiewający w dniu Pięćdziesiątnicy (Por. Dz 2, 1-4). Apostołowie napełnieni Duchem Świętym zaczynają głosić "wielkie dzieła Boże" (Dz 2, 11), a Piotr oznajmia, że to wylanie Ducha jest znakiem czasów mesjańskich (Por. Dz 2, 17-18). Ci, którzy wówczas uwierzyli słowom Apostołów i pozwolili się ochrzcić, otrzymali z kolei dar Ducha Świętego (Por. Dz 2, 38).
KKK 1288 "Od tego czasu Apostołowie, wypełniając wolę Chrystusa, przez wkładanie rąk udzielali neofitom daru Ducha Świętego, który uzupełniał łaskę chrztu (Por. Dz 8, 15-17; 19, 5-6). Dlatego w Liście do Hebrajczyków wśród pierwszych elementów formacji chrześcijańskiej wymienia się naukę o chrzcie i wkładaniu rąk (Por. Hbr 6, 2). To wkładanie rąk w tradycji katolickiej słusznie uznaje się za początek sakramentu bierzmowania, który w pewien sposób przedłuża w Kościele łaskę Pięćdziesiątnicy" (Paweł VI, konst. apost. Divinae consortium naturae).
KKK 1289 Bardzo wcześnie do gestu wkładania rąk dodawano namaszczenie wonną oliwą (krzyżmem), aby lepiej wyrazić dar Ducha Świętego. To namaszczenie wyjaśnia imię "chrześcijanin", które znaczy "namaszczony" i bierze początek od 436imienia samego Chrystusa, "którego Bóg namaścił Duchem Świętym" (Dz 10, 38). Obrzęd namaszczenia istnieje do naszych czasów zarówno na Wschodzie, jak i na Zachodzie. Dlatego właśnie ten sakrament nazywa się na Wschodzie chryzmacją, namaszczeniem krzyżmem lub myronem, oznaczającym "krzyżmo". Na Zachodzie nazwa bierzmowanie (confirmatio) sugeruje, że ten sakrament utwierdza chrzest i równocześnie umacnia łaskę chrzcielną.